Knauf Insulation Henkel technológia Modern építészet Klímavédelem Műemlékfelújítások Új technológiák Ursa Salgótarján Építészeti tervek Passzívházak Szigeteléstechnika Környezetvédelem Zöld energia
Knauf Insulation Henkel technológia
Megtartani az értéket - vasútállomás Keszthelyen
Flachner Szilvia és csapata külsőleg és belsőleg egyaránt újragondolta az eredetileg több mint száz éves, de legutóbbi formáját is több mint ötven éve elnyerő épületegyüttest.
2017-07-14



A tavasszal átadott keszthelyi vasútállomás rekonstrukciójánál Flachner Szilvia és csapata fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése, a helyiségstruktúra újragondolása volt. Miközben a csapat mindezt a 21. századi funkcionális igényekhez illesztette, megtartották az épület értékeit is.



Keszthelyi vasútállomás és környezetének rekonstrukciója. A vasútállomás Keszthely város frekventált területén található, közvetlenül az autóbusz-állomás mellett. 2015-ben a közösségi közlekedés fejlesztését célzó projekt keretében új buszállomást adtak át, ami lehetővé teszi, hogy Zala megye helyközi és Keszthely helyi autóbuszai csatlakozzanak a MÁV vonataihoz. A most megújult vasútállomással egy korszerű intermodális jellegű csomópont jöhet létre.



Az épületegyüttes története, a fejlesztési irányok

A korábbi MÁV felvételi épület 1903-ban épült típusépületként, melyet azonban a későbbi átalakítások jelentősen átformáltak, eredeti térrendszere mára már nyomokban sem fedezhető fel. Az épület a jelenlegi elrendezését az 1962-es átépítéskor-felújításkor kapta, az eredeti épület jelentős bővítésével. A kétszintes épülethez hozzáépítettek egy földszintes üzemi funkciókat ellátó épületszárnyat. Az ezzel ellentétes oldalon egy büfé és egy utas WC pavilont alakítottak ki, amit az épülethez egy fedett-nyitott térrel kapcsoltak össze. Az eredeti tervek nagyvonalúságát a 2013-as állapot nem igen tükrözte, az üzemeltetési problémák megoldása és a büfé pavilon kibővítése mély nyomokat hagyott.



Az állomás rekonstrukció fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése volt, a helyiségstruktúra újragondolása a 21. századi funkcionális igényekhez illeszkedve. Az épületet egységként kezelve törekedtünk a korszerű, energiatudatos kialakítására különös tekintettel a hőszigetelés mértékére, innovatív – lehetőleg minél jobb arányú megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési rendszerek alkalmazására, és takarékos rendszerek (wc öblítés, csapok, LED világítás, stb.) és vezérlések felhasználására, a gazdaságos üzemeltethetőségre.



A rekonstrukció építészeti eszköztára

Az attika megemelésével hoztunk létre kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületének tömegével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések (napkollektor és légkondicionáló kültéri egységének) elrejtésére is. A homlokzati kerámia burkolat helyett hőszigeteléssel ellátott csiszolt mészkő burkolat került, a bejárathoz kapcsolódó falakon szürkés árnyalatú texturált műkőburkolattal, a burkolatra épített kültéri órával.
Fehér dekorbeton ablakkeretezés fogja össze a földszinti ablaksort és az emeleti nyílásoknál műkő árnyékoló pengék jelennek meg. Műkő szegélyelem emeli ki az épület fő karakterét adó födémlemez könnyed lebegését.



A beltérben épített kő-faburkolatú padokkal és a külső ablakkeretezéssel hasonlatos pénztár kialakítással, valamint süllyesztett világítással alakítottunk ki kortárs hangulatot. A nyílászárók egységesen hőhídmegszakításos acélszerkezetűek, a főbejárat automata tolóajtós portállal készült. A „halacskás” kerámia rácsok felújítása erősen sérült állapotuk miatt nem volt lehetséges. A motívum újraélesztése laminált üveg rétegei közé nyomtatott színes halacska mintás üvegfal beépítésével történt, a nyári váró város felőli oldalán, vizuális kapcsolatot adva az autóbusz-állomás felé. A nyári váróban a peron megközelítéséhez kialakított rámpa felett visszaállítottuk a lamellás kialakítást, és üveg felülvilágítóval fedtük le, természetes fényt adva a váró fő közlekedési útvonalában.



Az állomás épület és környezetének rekonstrukcióját a KÖZOP-2.5.0-09-11-2013-0003 projekt keretében 2013 nyarán kezdtük el tervezni. A tervek elkészítése helyszíni felmérési terv és a tervtárban fellelhető átalakítási kiviteli terv alapján illetve részletes tervezési program szerint folyt. A közbeszereztetés 2014 második felében történt, a kivitelezés 2015 első negyedévében kezdődött.



A tervezés alatt is működő állomásépületben sajnos a megtartandó szerkezetek feltárására, roncsolásos anyagvizsgálatára nem volt mód. Ez több esetben az építés során meglepetést okozott:
  • a habarcsba ragasztott kerámia homlokzatburkolat eltávolításakor derült ki, hogy a homlokzati falazat síkjában nagy eltérések tapasztalhatók és jóval vastagabb kiegyenlítő vakolat felhordására van szükség, hogy a tervezett átszellőztetett kőburkolat megfelelően kialakítható legyen.a -*megmaradónak tervezett padlószerkezetet a padlóburkolat eltávolítása után el kellett bontani, mert nem volt kellő vastagságú és anyagminőségű, vízszigetelést is csak nyomokban találtak.
  • a nyári váróban a megmaradó alulbordás födémszerkezet alatt az eredeti kiviteli tervek alapján feltételezett rabic-mennyezet helyett a bordákhoz kapcsolt vasbeton lemezt találtak a bontáskor, ami megnehezítette a bontást és ekkor derült csak fény arra, hogy néhány helyen a megtámasztásoknál megerősítésre és sok helyen betonplasztikára van szükség.
  • a nyári váróban lévő büfé határolófalának kialakítását is a bontás utáni megváltozott viszonyokhoz kellett igazítani.

A kivitelezés 2016 decemberében elkészült, az épületet és környezetét 2017. március 21-én adták át.

Tervezte:
MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Főosztály
vezető tervező: Flachner Szilvia
fotók: Flachner Szilvia


Látni és látszani a Hadak útján
A Trendo társasház nem csupán 4 környezet találkozásának absztrakt átirata, valami pluszt is tud adni.
Pezo von Ellrichshausen
Utópikus realizmusok: az INES Innovációs Központ egyszerű geometriai formái
A Henley Halebrown iskola Londonban
Hogy lehet egyben a megfizethető lakhatás díjazott épülete?
A Brick Award idei győztesei
Rekordszámú, 789 téglaépítésű projektből Svájc, Kína, Franciaország és Ecuador a győztesek között.
Új budai látkép
A Margit híd mellett világörökségek között jelentek meg az Irgalmasrendi Kórház új épületei.
Magyar fejlesztések a cannes-i kiállításon
A világ legnagyobb ilyen rendezvényén nagy érdeklődés mellett, látványos projektekkel vonult föl a Magyarország-Budapest-stand.
Használatra kész a Ceresit CE 60 fugázóanyag!
A 14 divatos szín víz hozzáadása nélkül, tökéletesen tartós marad.
"Sikló épület" a Mosoni-Duna torkolatánál
A vizek városában, Győrben több évtized után így állhatott helyre a vízszint.
CT 76 FEDŐVAKOLAT: HOMLOKZATA VÉDELMÉRE
A napsugárzás komoly veszély a homlokzatra. A Ceresit CT 76 erre elsőrangú megoldást kínál.
M3 Nagyvárad tér: a simogató
Üresen kongó, fakó terekből szabad, szellős nyugalom.
Base4Work Bratislava
Kevés a legendás ipartörténeti emlék Pozsonyban, ezért is jó a modern coworking központként újragondolt funkcionalista hőerőmű.
A Himalaya csúcsától át a Dolomitokig
Ceresit mozaik vakolatok megújult választéka.

Kiemelt partnereink



Legfrissebb kiadványaink


Knauf
2021. január

Knauf
2020. január

Összes kiadvány


További partnereink

Temi-Higiénia Temi-Higiénia Temi-Higiénia



Kapcsolat
30 / 612-24-30

20 / 986-42-10
kati1112@gmail.com

simon.epiteszet@gmail.com